Τετάρτη, 2 Μαΐου 2012

Γραμμή 4 του Μετρό: Η μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο συγκοινωνιών είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ

 
Τη σημασία της γραμμής 4 του Μετρό για την Αττική αναδεικνύει με γραπτή ερώτησή του στο Ευρωκοινοβούλιο, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, Νίκος Χρυσόγελος
 
Στην ερώτηση υπογραμμίζεται ότι η λειτουργία της γραμμής αυτής θα μειώσει τους ρύπους από τις μετακινήσεις και θα εξοικονομήσει χρήματα για περισσότερο από 400.000 πολίτες που εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά, ενώ η κατασκευή της θα συμβάλλει και στην καταπολέμηση της ανεργίας. Παρά το γεγονός ότι το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 1 δις ευρώ και οι προμελέτες είναι ώριμες, η χρηματοδότηση του έργου αυτού με τα πολλαπλά οφέλη δεν έχει εξασφαλιστεί. Αντίθετα, το δημόσιο θα επιβαρυνθεί με 1 δις ευρώ για τη μετακίνηση των εγκαταστάσεων του πρώην αεροδρομίου και με άλλο 1 δις ευρώ για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου μήκους 127 χλμ και συνολικού προϋπολογισμού 1.5 δις ευρώ. Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο που θα ξεκινά από τα Μέγαρα και θα καταλήγει στο Μαραθώνα, θα ενώνει με υποθαλάσσια σήραγγα Μέγαρα με Σαλαμίνα και στη συνέχεια με δεύτερη υποθαλάσσια τη Σαλαμίνα με το Πέραμα, και τέλος θα συνεχίζει στην παραλιακή για να διασχίσει στο ύψος της Αργυρούπολης με τούνελ τον Υμηττό μέχρι τα Μεσόγεια.
Τα θέματα της μη βιωσιμότητας ορισμένων τουλάχιστον από τους προωθούμενους οδικούς άξονες και της ανάγκης επαναπροσανατολισμού των χρηματοδοτήσεων με στόχο την προώθηση της γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ συζήτησε, μεταξύ άλλων, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων και με τον επικεφαλής της Task Force της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα, κ Reichenbachκατά τη διάρκεια της συζήτησης για την ελληνική κρίση, που οργανώθηκε την Τετάρτη 11/4, στις Βρυξέλλες, από τους πρασίνους ευρωβουλευτές (μεταξύ των οποίων και ο Νίκος Χρυσόγελος), που συγκροτούν την ομάδα εργασίας για μια πράσινη οικονομία, ένα Πράσινο Νιου Ντηλ.
 
 «H Ελλάδα δεν μπορεί πλέον να στηρίζει τις ελπίδες της για αναζωογόνηση της οικονομίας στο αποτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης του παρελθόντος», δήλωσε ο Ν. Χρυσόγελος. «Η οικονομική βιωσιμότητα των περισσοτέρων αυτοκινητοδρόμων είναι τουλάχιστον αμφίβολη λόγω περιορισμένης χρήσης των ΙΧ. Είναι καιρός να στραφούμε σε άλλα μέσα μεταφοράς για τις μετακινήσεις των πολιτών που είναι όχι μόνο φιλικότερα προς το περιβάλλον αλλά η κατασκευή και η λειτουργία τους θα συμβάλλει ταυτόχρονα στην τόνωση της οικονομίας, την καταπολέμηση της ανεργίας και την άνοδο της ποιότητας ζωής. Η γραμμή 4 του μετρό σχεδιάζεται και ξανα-σχεδιάζεται εδώ και 10 χρόνια τώρα. Είναι ανάγκη να παρθούν άμεσα γενναίες πολιτικές αποφάσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο που θα κόψουν τη χρηματοδότηση από μη βιώσιμους αυτοκινητοδρόμους και θα τη δώσουν σε έργα σαν αυτό της γραμμής 4 του μετρό».      
 
(Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης)
 
Θέμα: Χρηματοδότηση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας
 
H λειτουργία της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, θα μειώσει τους ρύπους από τις μετακινήσεις και θα εξοικονομήσει χρήματα για περισσότερο από 400.000 πολίτες που εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά [1], ενώ η κατασκευή της θα συμβάλλει και στην καταπολέμηση της ανεργίας. Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 1 δις ευρώ [2]. Παρά το γεγονός ότι οι προμελέτες είναι ώριμες, η χρηματοδότηση του έργου αυτού με τα πολλαπλά οφέλη δεν έχει εξασφαλιστεί. Αντίθετα, το δημόσιο θα επιβαρυνθεί με 1 δις ευρώ για τη μετακίνηση των εγκαταστάσεων του πρώην αεροδρομίου και με άλλο 1 δις ευρώ για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου μήκους 127 χλμ και συνολικού προϋπολογισμού 1.5 δις ευρώ [3]. Ο αυτοκινητόδρομος αυτός που θα ξεκινά από τα Μέγαρα και θα καταλήγει στο Μαραθώνα [4] μαζί με το σχέδιο νόμου για το Ελληνικό, αποτέλεσε και έναν από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν σε παραίτηση την ηγεσία του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ).
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Αποτελεί η γραμμή 4 του Μετρό έργο επιλέξιμο για συγχρηματοδότηση από Ευρωπαïκούς πόρους;
2. Εκτιμά, ως μέλος της Τρόικα, ότι έξοδα του Ελληνικού Δημοσίου ύψους 2 δις σε αυτοκινητόδρομους και μεταφορά των εγκαταστάσεων του πρώην αεροδρομίου συνάδουν με τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και τις προοπτικές της για βιώσιμη αναζωογόνηση της οικονομίας της;
3. Είναι πρόθυμη η Επιτροπή - με δεδομένο ότι οι προμελέτες του έργου είναι έτοιμες - να συμφωνήσει στην συγχρηματοδότηση της κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό, αντί για έναν από τους αυτοκινητοδρόμους, που δεν θα είναι βιώσιμος από άποψη εσόδων λόγω περιορισμού της χρήσης ΙΧ;
4. Εξετάζει την περίπτωση να αξιοποιηθεί το “εργαλείο διάχυσης κινδύνου” (risksharinginstrument) για την διασφάλιση της συγχρηματοδότησης του έργου, κι όχι μόνο για την προώθηση αυτοκινητοδρόμων;
 
_____________________________________________________
[4] θα ενώνει με υποθαλάσσια σήραγγα Μέγαρα με Σαλαμίνα και στη συνέχεια με δεύτερη υποθαλάσσια τη Σαλαμίνα με το Πέραμα, θα συνεχίζει στην παραλιακή για να διασχίσει στο ύψος της Αργυρούπολης με τούνελ τον Υμηττό μέχρι τα Μεσόγεια

Δεν υπάρχουν σχόλια: