Εισήγηση του Δημήτρη Γουμάγια, δημοτικού συμβούλου των πρασίνων στο Kreutzberg, του Βερολίνου στην εκδήλωση της ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΘΝΗΝΑΣ "Διέξοδος από την κρίση, συνεργασία, αλληλεγγύη, αυτοδιοίκηση"
ΤΡΊΤΗ 1 – 11 – 2011
Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι Καταρχήν θέλω να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση και να σας διαβεβαιώσω ότι χαίρομαι με όλη μου την καρδιά που βρίσκομαι σήμερα μαζί σας.
Λίγα προσωπικά δεδομένα :
Γεννήθηκα: Το Φλεβάρη του 1958 στην Αναστασία – Σερρών
Μεγάλωσα: Στη Θεσσαλονίκη και Γερμανία
Παιδί Μεταναστών στη Γερμανία
Πτυχιούχος του Πολυτεχνείου στο Βερολίνο σχολή Ηλεκτρολόγων -Μηχανικών
Κάτοικος Βερολίνου από το 1977
1999-2001 Δημοτικός Βουλευτής Kreuzberg
2001-2011 Δημοτικός Βουλευτής Friedrichshain-Kreuzberg
Ελεύθερος Επαγγελματίας
Δήμος FRIEDRICHSHAIN-KREUZBERG του Βερολίνου
Μεταφέρω τον θερμό χαιρετισμό από τον Δήμαρχο κ. Franz Schulz μαζί με την ειλικρινή αλληλεγγύη του προς τους Αθηναίους Πολίτες και στον Ελληνικό λαό,
καθώς επίσης και από τον Βουλευτή των Πράσινων στη Γερμανική Βουλή - εκλεγμένος για τρίτη φορά στην εκλογική περιφέρεια που περιλαμβάνει τον Δήμο μας, ο μοναδικός πράσινος που εκλέγετε απευθείας - κ. Christian Ströbele.
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΌ ΚΡΑΤIΔΙΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ
Αποτελείται από 12 δήμους . Η Δημοτική Αρχή απαρτίζετε από:
-την Δημοτική κυβέρνηση 5 ατόμων (Δήμαρχος , Αντιδήμαρχος , 3 Άτομα με χαρτοφυλάκια -αρμοδιότητες)
- την Δημοτική Βουλή 55 Ατόμων που εκλέγονται από τους Δημότες.
Η Βουλή των 55 εκλεγμένων εκλεγεί την Δημοτική Κυβέρνηση των 5, δηλαδή Δήμαρχο και αντιδημάρχους.
Δηλαδή οι Δήμοι έχουν την Βουλή τους με Κοινοβουλευτικές Ομάδες, προέδρους Κ.Ο., Προεδρείο της Βουλής, Επιτροπές που δουλεύουν - εκεί γίνετε βασικά η περισσότερη δουλειά. Οι επιτροπές συνεδριάζουν δημόσια και οι πολίτες έχουν δικαίωμα λόγου σε συγκεκριμένα πλαίσια.
Οι Δημότες έχουν δικαίωμα επερωτήσεων στη Δημοτική Βουλή, οι οποίες κατατίθενται τρεις μέρες πριν τη συνεδρίαση στο προεδρείο. Δυο επερωτήσεις για κάθε συνεδρίαση, οι οποίες τίθενται από τους ίδιους τους δημότες στην αρχή της
συνεδρίασης και οι οποίες απαντώνται από τους υπεύθυνους χαρτοφυλακίων.
Οι εκλογές στο κρατίδιο του Βερολίνου γίνονται ταυτόχρονα με τις Δημοτικές Εκλογές των Δήμων του Βερολίνου κάθε πέντε χρόνια. Οι τελευταίες έγιναν στις 18.09.2011.
Η κατανομή εδρών στο Δήμο του FR/KR είναι :
- Πράσινοι : 22 (ποσοστό περίπου 35%),
- Σοσιαλδημοκράτες: 13
- Χριστιανοδημοκράτες: 4 ,
- Αριστερά : 7
- Πειρατές: 9, άλλα λόγω ελλιπούς ψηφοδελτίου καταλαμβάνουν μόνο τις 5 έδρες.
Συνεπώς η Βουλή στο Δήμο μας στην περίοδο 2011 – 2016 θα έχει 51 Δημοτικούς Συμβούλους. Οι Πράσινοι θα έχουν στην Δημοτική Κυβέρνηση των 5 , τα 3 Άτομα (Δήμαρχος και 2 Χαρτοφυλάκια) δηλαδή την πλειοψηφία αλλά 22 έδρες στη Βουλή των 51, που σημαίνει δεν έχουν πλειοψηφία στη Βουλή.
Αυτό συμβαίνει συχνά σε Δήμους, είναι σχεδόν κανόνας. Αποφάσεις όμως γενικά της Δημοτικής Κυβέρνησης των 5, επικυρώνονται η απορρίπτονται από την Δημοτική Βουλή των 55 (στον δήμο μας των 51). Είπα προηγούμενος ότι αυτό συμβαίνει συχνά. Και όμως, ο! τι παράδοξο, οι Δήμοι λειτουργούν. Διότι οι Δημοκρατικές διαδικασίες, ο σεβασμός, οι νομοί και ο διάλογος είναι οι αρετές που κάνουν την Δημοκρατία κοινωνική και ανθρώπινη !!!!!!
Μερικά στοιχεία για τον Δήμο :
Έκταση: 20,2 χλμ²
Πληθυσμός: στις 30.09.2010, 268.831 κατοίκους από αυτούς το 21,4 % μετανάστες και το 48,9 % γυναίκες
Η μέση ηλικία του πληθυσμού είναι : 36,9 χρονών
Μέσο εισόδημα : 1300 €
Μαθητές : 23.020 , και από αυτούς το 25,2 % παιδιά μεταναστών
Παιδικοί σταθμοί : 217
Οι πράσινοι στο Βερολίνο είναι οργανωμένοι κομματικά στις Περιφέρειες των Δήμων που απαρτίζουν όλες μαζί την κομματική οργάνωση των πράσινων σε επίπεδο κρατιδίου στο Βερολίνο. Ανάλογα είναι οργανωμένα και τα άλλα κόμματα διότι αυτό το επιβάλλει ο νόμος περί κομμάτων που προϋποθέτει μια οργανωτική δομή και εκλογικές διαδικασίες ανά 2 (διετία) σε όλες τις οργανωτικές δομές του κόμματος. Τι ευλογία αυτός ο νόμος περί κομμάτων... Η προεδρία και όλα τα κομματικά αξιώματα, σε όλες τις βαθμίδες των κομμάτων είναι περιορισμένα στη διετία. Κανενός δεν είναι το κόμμα. Το κόμμα ανήκει στα μέλη του. Κανείς δεν μπορεί να διαγράψει μέλος γιατί έχει άλλη γνώμη ή επειδή ψήφισε κατά συνείδηση παρόλο που το δήλωσε στην κοινοβουλευτική του ομάδα.
Ελλάδα η σειρά σου. Τα κόμματα στους πολίτες σου.
Το κόμμα των πράσινων στο Δήμο μας συνεδριάζει 2 φορές τον μήνα, εκτός εκτάκτων συνελεύσεων και έχουμε γύρω στα 900 μέλη. Η κοινοβουλευτική ομάδα μας στο Δήμο συνεδριάζει κάθε Δευτέρα και την τελευταία Τετάρτη του μήνα πριν την μηνιαία συνεδρίαση της Δημοτικής Βουλής. Τρίτη μέχρι Πέμπτη συνεδριάζουν οι επιτροπές του Δήμου όπου γίνεται και η περισσότερη δουλειά. Οι αποφάσεις των επιτρόπων καταλήγουν στη Βουλή του Δήμου όπου και παίρνουν την μορφή αποφάσεων του Δήμου.
Όλα τα παραπάνω ίσως εκ πρώτης όψεως να φαίνεται ότι έχουν λίγη σχέση με το θέμα μας. Λάθος !! Δείχνουν μια σχολαστικότητα σε αριθμούς, δομές και πολύ δουλειά. Δείχνει ότι όλοι, οι 55 συν τους 5, είναι μέρη ενός συνόλου που η ορθή λειτουργία του λύνει προβλήματα και Γόρδιους Δεσμούς. Λύση προβλημάτων σημαίνει κοινωνική δικαιοσύνη. Σημαίνει αποφυγή κοινωνικών ταραχών και κρίσεων. Δείχνει ότι ο Δήμαρχος είναι μέρος της διοίκησης και χωρίς την συνεργασία όλων των άλλων δεν λύνονται προβλήματα. Δείχνει ότι και χωρίς την πλειοψηφία ενός κόμματος μπορούν να λυθούν προβλήματα, διότι υπάρχει σεβασμός και διάλογος.
Το μυστικό της επιτυχίας; Η πλειοψηφία συζητά ειλικρινά με τους έχοντες άλλη γνώμη, κάνει υποχωρήσεις έτσι ώστε να μπορούν οι περισσότεροι να ταυτιστούν με τη λύση του θέματος που συζητείται. Λύση σημαίνει συμβιβασμός. Οι μαγικές λέξεις είναι Διάλογος και σεβασμός!!!
Το ίδιο γίνεται και με τους πολίτες του Δήμου για προβλήματα που υπάρχουν είτε με την μορφή στρογγυλής τραπέζης ή κατά άλλον τρόπο, αλλά και με τους υπαλλήλους του Δήμου για προβλήματα που τους απασχολούν. Δίνονται λύσεις, όχι για το συμφέρον ή προς χάρη του ενός ή μιας μικρής ομάδας, αλλά μόνον για το κοινωνικό συμφέρον του συνόλου των πολιτών και του Δήμου, στο πνεύμα των νόμων, που πρέπει να εφαρμόζονται ρητά!!!!!!
Μου ζητήθηκε να περιγράψω πως αντιμετωπίζουμε προβλήματα σε διάφορους τομείς όπως: κοινωνικά, καθαριότητα, άστεγοι, μετανάστες, γκετοποίηση, εγκληματικότητα κλπ. Καταρχήν θέλω να πω ότι λύσεις που ταιριάζουν σε όλες τις περιοχές αυτούσιες δεν υπάρχουν. Πολύ περισσότερο όταν η δομή του κράτους άρα και των Δήμων είναι τόσο διαφορετική.
Φίλες και φίλοι, η γνώμη μου είναι, ότι η κρίση που περνάμε πρέπει να γίνει η αφορμή και το πείσμα να κτίσουμε το μέλλον. Πρέπει να σηκώσουμε τα μανίκια και να δημιουργήσουμε ένα κοινωνικό κράτος δικαίου που σέβεται πολίτες και περιβάλλον. Την καινούρια δημόσια διοίκηση στην υπηρεσία του κράτους δίκαιου και των πολιτών. Και μπορώ να σας πω με σιγουριά ότι υπάρχουν τα ικανά άτομα εδώ που μπορούν και θέλουν να αλλάξουν την ροή των πραγμάτων.
Άλλα και από εμάς στην Γερμανία, συν των Γερμανών φίλων στους πράσινους άλλα και σε άλλα κόμματα, που θέλουν να βοηθήσουν όπου τους ζητηθεί. Αυτή είναι η αλήθεια και όχι αυτή που μηρυκάζουν πολλά ΜΜΕ περί δήθεν έχθρας μεταξύ των πολιτών σε Ελλάδα και Γερμανία. Να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε την αλληλεγγύη τους.
Φίλες και φίλοι, θα προσπαθήσω να σκιαγραφήσω πως αντιμετωπίζουμε στο Δήμο μας τα προβλήματα που έχουμε σε διάφορους τομείς.
Καταρχήν θέλω να πω ότι ο προϋπολογισμός που γίνετε από το κρατίδιο του Βερολίνου για τους Δήμους, την Δημοτική Κυβέρνηση, τις επιτροπές μας βάση δεδομένων του παρελθόντος, ψηφίζετε από την Δημοτική Βουλή και επικυρώνετε από την Βουλή του κρατιδίου. Ο προϋπολογισμός του Δήμου είναι περίπου 570 εκ. €
Άστεγοι
Βάση ομοσπονδιακού νόμου η εξασφάλιση κατοικίας είναι κοινωνικό δικαίωμα. Κάνεις αν το θέλει δεν μένει άστεγος. Πρέπει να μεριμνήσει στις κατά τόπους υπηρεσίες για να εξασφαλίσει οικονομικούς πόρους ανάλογα με την περίπτωσή του.
Δηλαδή πριν χάσει την κατοικία του λόγω χρεών, είτε είναι άνεργος ή συντρέχουν άλλοι λόγοι. Για εκείνους που δεν ενήργησαν και είναι άστεγοι τα πράγματα δυσκολεύουν, πρώτον γιατί δεν έχουν μόνιμη κατοικία και η επικοινωνία με τις αρχές είναι δύσκολη και δεύτερον διότι συσσωρεύονται και άλλα προβλήματα όπως πχ. Αλκοολισμός.
Στο Δήμο μας προσπαθούμε σε συνεργασία με άλλους φορείς να υπάρχουν, όσο το δυνατόν για περισσότερους άστεγους, χώροι διανυκτέρευσης και με άλλους φορείς για φαγητό και ιατρική περίθαλψη.
Για την κοινωνική τους ενσωμάτωση θα ήθελα να πω ότι είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, διότι δεν αρκούν οι φορείς με κοινωνικούς λειτουργούς που προσπαθούν να βοηθήσουν, πρέπει και οι ίδιοι να το θέλουν που συνήθως λόγω εθισμού, χαμένου θάρρους και αποφασιστικότητας μένουν για πολλά χρονιά στο δρόμο.Διότι αν είχαν μερικά από αυτά και ζητούσαν εγκαίρως τη βοήθεια από τις υπηρεσίες του Δήμου δεν θα έχαναν την κατοικία τους. Εδώ θα ήθελα να τονίσω ότι ιδιαίτερο βάρος δίνουμε για τους άστεγους μικρής ηλικίας και ο νομοθέτης έχει θεσπίσει ιδιαίτερα νομικά εργαλεία γι αυτό. Συνοψίζοντας για τους άστεγους :
- Συνεργασία με φορείς κρατικούς και ιδιωτικούς
- Συνεργασία με φορείς της εκκλησιάς
- Παροχή βοήθειας στους φορείς από τον Δήμο
- Συνεργασία του τομέα κοινωνικών του Δήμου με νομοθετικά και οικονομικά εργαλεία-θεσμούς της ομοσπονδίας και του κρατιδίου με τα Job-Center.
Καθαριότητα
Το κρατίδιο του Βερολίνου έχει μια εταιρία δημοσίου δικαίου, για την καθαριότητα και ανακύκλωση, η οποία λειτουργεί σε αυτόνομη βάση άλλα υπό τον οικονομικό έλεγχο της Βουλής του κρατιδίου και με εκλογή από αυτή των διοικητικών προσώπων της εταιρίας. Υπάρχουν και άλλες, ιδιωτικές εταιρίες σκουπιδιών. Οι Δήμοι έχουν συμβόλαια με την κρατική εταιρία και πληρώνουν για την καθαριότητα των Δημοσίων χώρων, των δρόμων και των δρόμων στα πάρκα ανάλογα με τη συχνότητα καθαρισμού και βαθμούς δυσκολίας με κάποιους συντελεστές. Δήμοι που έχουν δάση πληρώνουν με λιγότερο συντελεστή διότι χρειάζονται λιγότερες φορές καθαριότητα ενώ αντιθέτως πάρκα και δρόμοι πιο συχνούς καθαρισμούς, άρα ακριβότερα. Αυτός ο διαχωρισμός λαμβάνετε υπ’ όψη στον προϋπολογισμό των Δήμων στις διαπραγματεύσεις με το κρατίδιο του Βερολίνου.
Για τους χώρους πρασίνου, ρίζες δένδρων, πράσινο στους δρόμους κλπ. πραγματοποιούνται διαγωνισμοί και ανατίθεται ο καθαρισμός σε ιδιωτικές εταιρίες με γνώμονα την τιμή άλλα και τους μισθούς που πληρώνει η ιδιωτική εταιρία στους υπαλλήλους της. Εταιρία που δίνει μισθούς, κάτω του μέσου όρου του κλάδου της στην περιοχή, αποκλείεται και δεν παίρνει συμβόλαιο από τον Δήμο.
Το ίδιο γίνετε και για τον καθαρισμό από τα χιόνια και τους πάγους.
Ο Δήμος δεν είναι υπεύθυνος για τα σκουπίδια των κατοίκων και των ελεύθερων επαγγελματιών. Κάθε πολυκατοικία είναι υπεύθυνη να υπογράψει συμβόλαιο με μια εταιρία καθαρισμού για τα χιόνια και πάγους στο πεζοδρόμιο της πολυκατοικίας, τους υπαίθριους χώρους της πολυκατοικίας, καθώς και για τα σκουπίδια των ενοίκων. Το κόστος περιλαμβάνετε στα κοινόχρηστα της πολυκατοικίας και αυτά στο ενοίκιο των ενοίκων. Το ίδιο ισχύει και για τους ελεύθερους επαγγελματίες, μαγαζάτορες, οι οποίοι έχουν δικούς τους κάδους με δικά τους έξοδα.
Οι υπαίθριοι χώροι στις πολυκατοικίες είναι, βάση πολεοδομικού νόμου, υποχρεωτικοί και το μέγεθος τους καθορίζετε με τον συντελεστή δόμησης και τις διατάξεις. Εκεί βρίσκονται και οι χώροι για τους κάδους, για τα ποδήλατα κλπ.
Τα σκουπίδια πολυκατοικιών στους δρόμους απαγορεύονται. Αν διαπιστωθεί παράβαση ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να επέμβει με παράβολα και τυχόν άλλα μέτρα. Αν διαπιστωθεί ότι σε μια πολυκατοικία ή σε ένα πεζοδρόμιο δεν έχουν καθαριστεί τα χιόνια ή οι πάγοι, είναι υποχρεωμένος ο Δήμος να ερευνήσει αμέσως στους καταλόγους του πολεοδομικού ποια εταιρία είναι υπεύθυνη για τον καθαρισμό ή σε ποιον ανήκει η πολυκατοικία για να γίνει ο καθαρισμός. Αν δεν είναι αυτό δυνατό αναθέτει ο Δήμος σε μια εταιρία τον καθαρισμό του πεζοδρομίου στην αρχή με δικά του έξοδα, άλλα ο λογαριασμός στέλνεται μετά στον ιδιοκτήτη ή στην εταιρία διαχείρισης της πολυκατοικίας μαζί με τυχόν κυρώσεις.
Θα έλεγα ότι εμείς στην Ελλάδα έχουμε σε αυτόν τον τομέα, της καθαριότητας, αρκετή δουλειά. Άλλα το καλό είναι ότι δεν πρέπει να ανακαλύψουμε τον τροχό. Υπάρχουν τα παραδείγματα σε άλλες χώρες, υπάρχουν οι τρόποι. Θέληση, Νόμους, Διαπαιδαγώγηση και υπευθυνότητα του καθενός, αυτό πρέπει να έχουμε και αυτό πρέπει να επιβάλλουμε.
Ναρκωτικά
Αυτό που θα ήθελα να πω στην αρχή για αυτό το θέμα, είναι ότι η ποινικοποίηση του χρήστη δεν βοηθά καθόλου στην επίλυση του προβλήματος. Πρέπει να γίνει διαχωρισμός μεταξύ χρήστη που εμπορεύεται για την δόση του, των μεγάλων και μικρών εμπόρων καθώς και αυτών που κρύβονται από πίσω και των ατόμων που είναι μόνο χρήστες, αν και τα σύνορα αυτών των διαχωρισμών πολλές φορές δεν μπορούν να καθοριστούν με ευκολία.
Κάθε χρήστης, ανεξαρτήτως ποιες αιτίες και συνθήκες συνέβαλλαν σε αυτό, είναι ένα άτομο που χρειάζεται την βοήθεια της κοινωνίας και του κράτους. Πρέπει να αντιμετωπιστεί ως άτομο με μια πάθηση, μια αρρώστια αν θέλετε που έχει ανάγκη βοήθειας. Η αντιμετώπιση με ποινικοποίηση και φυλακές, με επιχειρήσεις σκούπας δεν λύνει το πρόβλημα. Απλώς διότι από την φυλακή δεν βγαίνει κανείς μη χρήστης και ο διωγμός από ένα χώρο μετατοπίζει το πρόβλημα στην παραπάνω πλατεία και γειτονιά. Αυτό που χρειάζεται και εδώ είναι ο διάλογος. Δεν αρκούν τα κέντρα αποκατάστασης, διότι ο δρόμος από την πλατεία μέχρι εκεί είναι μακρύς. Ούτε είναι λύση η μεταφορά τους πχ. δια της βίας εκεί. Γνώμη μου είναι ότι χρειαζόμαστε ένα πρόγραμμα σε επίπεδο γειτονιάς, Δήμου, Πόλης, Περιφέρειας, Κράτους.
Πρόβλημα 1: Πρόσβαση στο χρήστη και κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ λειτουργού και χρήστη.
Πρόβλημα 2: Χώρος συνάντησης λειτουργού και χρήστη για παροχή βοήθειας, δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, αποφυγή νοσημάτων, παροχή πληροφοριών για προγράμματα απεξάρτησης κλπ.
Πρόβλημα 3: Ανοχή και κατανόηση της γειτονιάς για τον χώρο συνάντησης και παροχή βοηθείας.
Αυτά όλα, μόνο με διάλογο μπορούν να λυθούν και φυσικά με την ανάλογη οικονομική κάλυψη. Στον διάλογο πρέπει να συμμετέχουν ο Δήμος, φορείς και παράγοντες της γειτονιάς, φορείς των σχολείων, άλλοι φορείς που έχουν σχέση με το θέμα, καθώς και παράγοντες από τα κέντρα απεξάρτησης και τέλος η Αστυνομία, όχι βέβαια με την έννοια ότι όλους θα τους βάλει φυλακή, άλλα με την έννοια ότι θα προστατέψει και θα βοηθήσει τον πολίτη, αυτός άλλωστε είναι και θα πρέπει να είναι ο σκοπός της, και να μην ξεχνάμε ότι και ο χρήστης είναι πολίτης και έχει ανάγκη από βοήθεια.
Σε αυτό το θέμα προσπάθησα να μεταδώσω το πνεύμα με το οποίο λειτουργούμε στο Δήμο μας, γιατί και εκεί έχουμε τις αντιδράσεις των κατοίκων, σχολείων κλπ.
Μετανάστες - Ρατσισμός
Το 1998 εκλέχτηκε η πρώτη Ομοσπονδιακή κυβέρνηση με τη συμμετοχή των Πρασίνων. Στη περίοδο 1998 – 2005 κατορθώσαμε ως Πράσινοι να επιβάλλουμε μερικές αλλαγές σε θέματα μεταναστών, ιθαγένειας, ισότητας φύλλων, σεξουαλικότητας, θρησκείας και άλλα και βεβαίως ότι αφορά την Ατομική Ενέργεια. Από τότε πολλά πράγματα έχουν βελτιωθεί και βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο. Στον Δήμο ακολουθούμε την πολιτική της συμμετοχής των μεταναστών σε όλα τα επίπεδα. Το άνοιγμα της Δημόσιας Διοίκησης για υπαλλήλους μετανάστες και μαθητευόμενους για τη δημόσια διοίκηση νέους παιδιά μεταναστών είναι πλέον πράξη.
Υπάρχει υπεύθυνος υπάλληλος για τους μετανάστες και η θέση του είναι ενσωματωμένη στο χαρτοφυλάκιο του Δημάρχου. Έχουμε ένα Συμβούλιο μεταναστών στο Δήμο υπό την Προεδρεία του Δημάρχου και την βοήθεια του υπευθύνου υπαλλήλου. Τα μέλη του Συμβουλίου απαρτίζονται από έναν αντιπρόσωπο των Κοινοβουλευτικών ομάδων στο Δήμο και από αντιπρόσωπους φορέων των μεταναστών. Οι αντιπρόσωποι των μεταναστών στο συμβούλιο εκλέγονται από τον Δήμο. Σε αυτό το συμβούλιο συζητούνται θέματα που αφορούν προβλήματα των μεταναστών στο Δήμο άλλα και θέματα που αφορούν την Ομοσπονδιακή κυβέρνηση ως προς την λύση τους, όπως σχολεία ή θέματα που έχουν σχέση με την ιθαγένεια και άλλα.
Δεν είναι λίγες οι φορές που απευθύνονται με επιστολές στα Ομοσπονδιακά Υπουργεία και δεν είναι λίγες οι φορές που γίνονται νομοθετικές ρυθμίσεις.
Πέρα από το Συμβούλιο Μεταναστών έχουμε και την επιτροπή «Ενσωμάτωση και Μετανάστες» που είναι από αυτήν την εκλογική περίοδο νομικά υποχρεωτική να ιδρύεται όπως επίσης η επιτροπή για θέματα νεολαίας, ενώ για τις άλλες επιτροπές αποφασίζει ο Δήμος ποια θα ιδρυθεί.
Δηλαδή η ενσωμάτωση των μεταναστών στην κοινωνία είναι από τα θέματα με μεγάλη προτεραιότητα. Άλλα ενσωμάτωση για εμάς στον Δήμο δεν σημαίνει
Γερμανοποίηση. Σημαίνει συμμετοχή στην κοινωνία και γερμανική γλώσσα ως απαραίτητο εργαλείο για την επαγγελματική και κοινωνική αποκατάσταση.
Στα σχολεία ακολουθούμε την πολιτική των ολοήμερων σχολείων και των μεικτών σχολείων. Τα μεικτά και ολοήμερα σχολεία είναι ένα μέσο ενάντια στη δημιουργία ¨παράλληλης κοινωνίας¨. Παιδιά από διαφορετικές εθνότητες περνούν πολλές ώρες μαζί, μαθαίνουν μαζί και δημιουργούν σχέσεις και φιλίες, απαραίτητη προϋπόθεση για την ενσωματωμένη κοινωνία.
Δεν μπορώ να πω ότι όλα τα προβλήματα είναι λυμένα και δεν υπάρχουν τριβές. Πάντα υπάρχουν οι άνθρωποι και οι ομάδες που καπηλεύονται το θέμα ενάντια των μεταναστών και δημιουργούν κλίμα ρατσισμού. Άλλα το πρόβλημα είναι διαχειρίσιμο. Και σε αυτό το θέμα κυριαρχεί ο διάλογος, με την Διοίκηση, με φορείς μεταναστών, ομάδες ανθρώπων, κρατικές υπηρεσίες. Κανένα πρόβλημα δεν λύνεται εύκολα και πολύ περισσότερο δεν λύνεται αυθημερόν. Όλοι οι πολίτες στην Ευρώπη πρέπει να καταλάβουν ότι κανένα κράτος δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα μόνο του στη διεθνή κοινότητα και ότι η πολυπολιτισμική κοινωνία είναι ο κανόνας του μέλλοντος.
Εγκληματικότητα
Η Δημοτική Βουλή δεν ασχολείται με αυτή, με την έννοια ότι δεν παίρνει πολιτικές αποφάσεις. Είναι θέμα της Αστυνομίας και μόνο της Αστυνομίας. Σε μερικά θέματα όπως πχ. η διαδήλωση της πρωτομαγιάς η οποία ήταν πάντα επεισοδιακή στο Kreuzberg, υπήρχε συνεργασία με την αστυνομία του Βερολίνου, πώς να βρεθεί ένα σχέδιο, ώστε να γίνει η διαδήλωση ειρηνική και να μην εγκαταλείπει ο κόσμος την γειτονιά του εκείνη την ήμερα ή να κλείνετε στο σπίτι του, οι δε μαγαζάτορες να
αμπαρώνουν ή να κλείνουν τα καταστήματα τους.
Τελικά, σε συνεργασία με την αστυνομία κατορθώσαμε να κάνουμε κάθε χρόνο εκείνη την ήμερα μια γιορτή στο χώρο που γινόταν οι καταστροφές, με πολίτικο διάλογο όλων των κόμματων με τους πολίτες, με φόρα συζητήσεων για επίκαιρα θέματα, με συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και άλλα. Προσκαλέσαμε τον κόσμο να καταλάβει την ήμερα αυτή τον δικό του χώρο και να μην δώσει περιθώρια για βανδαλισμούς και καταστροφές.
Κάθε χρόνο πάμε και καλλίτερα προς πείσμα των επισκεπτών από όλη την Γερμανία αλλά και από όλο τον κόσμο, από Ν. Υόρκη μέχρι Σίδνεϊ, που ερχόταν ειδικά για αυτή την ημέρα.
Πολεοδομικό–Πράσινο–Γκετοποίηση - Ενοίκια
Ο Πολεοδομικός νόμος και ο νόμος περί ενοικίων είναι Ομοσπονδιακοί Νόμοι. Ως εκ τούτου κινούνται οι Δήμοι στα πλαίσια που δίνονται από αυτούς. Από τα πιο ισχυρά εργαλεία που έχουν οι Δήμοι είναι αυτό της Πολεοδομίας. Είναι το κεντρικό εργαλείο για την εξέλιξη μιας πόλης. Ο Δήμος μέσα στα πλαίσια των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων που έχει από τον νόμο έναντι των επενδυτών και με συγκεκριμένο καταμερισμό των εκτάσεων στα όρια του Δήμου κατόπιν συμφωνίας με το κρατίδιο, οριοθετεί που μπορεί να γίνει ένα πολυκατάστημα, ένα εμπορικό κέντρο, αν επιτρέπετε μόνο ανέγερση για κατοίκηση κλπ. Όλα τα μέλη γνωρίζουν εκ των προτέρων τις περιοχές και ποιες χρήσεις της δόμησης επιτρέπονται. Το πολεοδομικό σχέδιο ενός τετράγωνου η ενός οικοπέδου ή η αλλαγή αυτού, γίνεται στην επιτροπή πολεοδομικών του Δήμου και διαρκεί 1-3 χρονιά. Ψηφίζετε από την Δημοτική Βουλή και δίδεται για νομιμοποίηση με εγκύκλιο στο κρατίδιο. Επανέρχεται η εγκύκλιος στον Δήμο και ψηφίζετε από την Δημοτική Βουλή. Κατόπιν δημοσιεύεται στις
εφημερίδες και μπαίνει σε ισχύ. Αυτό το πολεοδομικό σχέδιο είναι πλέον η νομική προϋπόθεση και βάση για να εκδώσει ο Δήμος κατόπιν αιτήσεως την οικοδομική άδεια για την ανέγερση.
Στα 1-3 χρονιά που διαμορφώνεται το πολεοδομικό σχέδιο είναι απαραίτητο πάνω από 100 φορείς να γνωμοδοτήσουν, αν έχουν ερωτήσεις ή αν έχουν αντιρρήσεις στο σχέδιο ή σε μέρη του ή σε σημεία του. Αυτοί οι φορείς είναι πχ. ΔΕΗ, ΟΤΕ, Ύδρευση. Επίσης θα πρέπει να γίνει συζήτηση με τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων πολιτών ή γειτόνων. Γι αυτό τον σκοπό πρέπει να εκτεθούν τα σχέδια για τουλάχιστον 2 εβδομάδες με ανάλογες ενημερώσεις σε ΜΜΕ. Όλες οι παρατηρήσεις, αντιρρήσεις, των πολιτών και φορέων εξετάζονται στην επιτροπή του Δήμου, τόσο από άποψης περιεχόμενου όσο και από νομικής άποψης. Όπως βλέπετε είναι και αυτό μια χρονοβόρα υπόθεση που περιέχει πολύ - πολύ διάλογο.
Ανάλογα με τα ποσοστά δόμησης, το είδος του πχ. αν είναι διαμερίσματα, πρέπει ο επενδυτής να χρηματοδοτήσει κάποιο κόστος που επιβαρύνει τον Δήμο στο μέλλον λόγω της ανέγερσης. Αν λόγου χάρη γίνουν διαμερίσματα αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν παιδιά, θα μπορούσε πχ. να χρηματοδοτήσει ο επενδυτής την ανέγερση ενός παιδικού σταθμού στον Δήμο και να πληρώνει το κόστος για το πράσινο του παιδικού σταθμού για κάποια χρόνια ή για πάντα αν πρόκειται για μεγάλο έργο. Αν πάλι ο Δήμος δεν χρειάζεται παιδικό σταθμό θα μπορούσε ο επενδυτής να χρηματοδοτήσει την αγορά οικοπέδων για πράσινο στο Δήμο ή να αναλάβει το κόστος για πότισμα σε κάποιο πάρκο.
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα τέτοιων συμφωνιών οι οποίες γίνονται γραπτώς μεταξύ επενδυτή και Δήμου και είναι μέρος αυτού του συγκεκριμένου πολεοδομικού σχεδίου και το ονομάζουμε Πολεοδομικό Συμβόλαιο.
Σε σχέση με το πράσινο στον Δήμο δίνουμε βεβαίως μεγάλη σημασία. Άλλα τα οικονομικά των Δήμων, παντού σχεδόν, δεν είναι και ρόδινα και ως εκ τούτου έχει μεγάλη σημασία η διατήρηση αυτού που υπάρχει. Πολεμάμε για κάθε ρίζα, για κάθε δέντρο. Προτού κοπούν δέντρα, λόγω γήρατος συνήθως ή λόγω ζημιών από καταιγίδα, γνωμοδοτούμε 2 και τρεις φορές πριν κοπεί το δέντρο. Χρησιμοποιούμε την μέθοδο του αναδόχου για κάποιο δέντρο με πολίτες, με καταστηματάρχες, οι οποίοι το ποτίζουν και το φυλάσσουν από βανδαλισμούς. Από διάφορα προγράμματα εθνικά ή ευρωπαϊκά για το περιβάλλον χρησιμοποιούνται οικονομικά κονδύλια για ανακαίνιση στα πάρκα ή για πιο πολλά δέντρα ή για ανακαίνιση των δρόμων τους.
Το ίδιο ισχύει και για τους παιδότοπους σε σχέση με το Πολεοδομικό Συμβόλαιο και τα προγράμματα.
Η γκετοποίηση έχει μεγάλη σχέση, τουλάχιστον για εμάς, με το ύψος των ενοικίων. Δηλαδή μέριμνά μας είναι με πιο τρόπο θα μπορούμε να επέμβουμε στην αγορά έτσι ώστε να περιορισθεί η αύξηση των ενοικίων. Μια και ο νόμος για τα ενοίκια είναι ομοσπονδιακός οι τρόποι επέμβασης του Δήμου είναι πολύ περιορισμένοι. Από την μια υπάρχει ο νομικός περιορισμός για την αύξηση του ενοικίου σε μια χρονική περίοδο, από την άλλη όταν ένα διαμέρισμα μισθωθεί σε καινούργιο ενοικιαστή δεν υπάρχουν νομικά όρια. Εκεί ισχύουν οι οροί της αγοράς. Ένα εργαλείο σε αυτή την περίπτωση αποτελεί ο δείκτης ενοικίων, που γίνετε στο Βερολίνο από τον φορέα των ενοικιαστών και από το υπουργείο του κρατιδίου του Βερολίνου (Πολεοδομίας), ο λεγόμενος ¨καθρέφτης ενοικίων¨ που περιέχει τιμές ενοικίων ανά τετραγωνικό μέτρο σε διάφορες κατηγορίες διαμερισμάτων και περιοχές. Το μόνο εργαλείο που έχει ο Δήμος είναι κάποιοι παράγραφοι του πολεοδομικού νόμου για την συγκράτηση περιοχών οι οποίες κηρύχτηκαν βάση αυτών των παραγράφων σαν διατηρήσιμες όσον αφορά την σύνθεση του πληθυσμού και της πολεοδομικής όψεως. Σε αυτές τις περιοχές απαγορεύονται πχ.η μετατροπή σε ΛΟΥΞ διαμερίσματα, η μετατροπή 2 διαμερισμάτων σε 1 και μερικές άλλες διατάξεις.
Για όλες τις μετατροπές σε αυτές τις περιοχές απαιτείτε άδεια του Δήμου. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να επιβραδύνουμε κάπως την αύξηση των ενοικίων, όχι όμως και να την σταματήσουμε. Από εδώ και πέρα έχουμε ανηφόρα. Χρειαζόμαστε μια ρύθμιση από το Βερολίνο η από την Ομοσπονδία. Δύσκολο.
Ένας άλλος τρόπος, που έχει όμως το κρατίδιο του Βερολίνου, για την συγκράτηση των ενοικίων και ενάντια στη γκετοποίηση είναι τα 270 χιλιάδες διαμερίσματα που κατέχει και μπορεί με την συγκράτηση των ενοικίων σε αυτές τις κρατικές κατοικίες να παρέμβει τρόπον τινά κατά ένα βαθμό στην αγορά, η ακόμη να αποκτήσει και άλλες 100 χιλιάδες πχ., που τότε θα μπορεί να επεμβαίνει πιο αποτελεσματικά στην αγορά, με την διάθεση των διαμερισμάτων στα αδύναμα στρώματα, με μικρή οικονομική εμβέλεια, έτσι ώστε να μη χρειαστεί να φύγουν από το οικείο περιβάλλον τους, που ίσως είχαν μεγαλώσει εκεί και αναγκασθούν να πάνε στην άκρη της πόλης η σε περιοχή με χαμηλά ενοίκια, αφήνοντας πίσω το κοινωνικό περιβάλλον τους και έτσι άθελά τους να συμβάλλουν στην δημιουργία υποβαθμισμένων περιοχών με όλα τα αρνητικά που έπονται.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου