«Πολιτική υγείας, νοσοκομεία και αυτοδιοίκηση»
Συμπεράσματα εκδήλωσης που οργάνωσαν οι Οικολόγοι Πράσινοι, στη Ν. Φιλαδέλφεια, 3/7/2011
Εκδήλωση με θέμα «Πολιτικές για την Υγεία, Νοσοκομεία και Αυτοδιοίκηση», οργάνωσαν οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ Βόρειο - Δυτικής Αθήνας, η περιφερειακή κίνηση ΑΤΤΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ (συμμετέχει στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής) και η δημοτική κίνηση ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΘΗΝΑ (συμμετέχει στην πλειοψηφία του Δήμου Αθηναίων) στις 3 Ιουλίου 2010, στο Δήμο Ν. Φιλαδέλφειας - Ν. Χαλκηδόνας. Μίλησαν οι Ν. Σαράντης, Δήμαρχος Αγ. Αναργύρων, Β. Αγαγιώτου , Αντιδήμαρχος Δήμου Ν. Χαλκηδόνας- Ν. Φιλαδέλφειας, Θ. Μπούρας, Αντιδήμαρχος Δήμου Γαλατσίου, Β. Φιλιππάτου –Mέλος ΔΣ και Δ/ντρια της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας Γ.Ν.Α. «Πατησίων», Θ. Μεγαλοοικονόμου, ψυχίατρος, Αν. Αθανασόπουλος, Ψυχίατρος-Επιστημονικός Υπεύθυνος Κέντρου Πρόληψης Μετς- Δήμου Αθηναίων, Μιχ. Ιακ. Αμμάρι. Διευθυντής ΕΣΥ, Γ.Ν.Α. «Πατησίων», Μ. Σούμπαση και Αν. Ριτσατάκη, εκπρόσωποι της Θεματικής Ομάδας Υγείας των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος, στέλεχος των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ, Περιφερειακός Σύμβουλος Ν Αιγαίου. Παρεμβάσεις έκαναν, επίσης, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στον Δήμο Ν. Φιλαδέλφειας-Ν. Χαλκηδόνας, Χ. Τομπούλογλου και ο επικεφαλής της Δύναμης Πολιτών, Θ. Μάλλιος. Στην εκδήλωση συμμετείχαν δυναμικά πολλοί κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής καθώς και εργαζόμενοι στο ΓΝΑ Πατησίων, που πήραν και τον λόγο καταθέτοντας την διάθεσή τους να αγωνιστούν για τα θέματα υγείας.
Οι θέσεις που παρουσιάστηκαν στη συζήτηση:
Οι επιδιωκόμενες από το υπουργείο Υγείας αλλαγές: Στο όνομα περικοπών δαπανών, το Υπουργείο ανακοίνωσε το κλείσιμο του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών «Πατησίων» (και την μετατροπή του σε Κέντρο Υγείας) και τη μείωση κλινών στο νοσοκομείο Παμμακάριστος. Μια τέτοια κίνηση βασίζεται σε λανθασμένα στοιχεία του Υπουργείου και δεν εξυπηρετεί ούτε μια πολιτική ορθολογικής μείωση της σπατάλης στον τομέα της υγείας (που γίνεται σε άλλους τομείς) ούτε τη βελτίωση του συστήματος περίθαλψης για τους πολίτες της ευρύτερης περιοχής αλλά και για το κράτος.
Δήμαρχος Αγ. Αναργύρων_Καματερού, κ. Ν. Σαράντης: Ο Δήμαρχος παρουσίασε το πλήθος των αρμοδιοτήτων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, οι οποίες με τον Νόμο «Καλλικράτης» θα μεταφερθούν βαθμιαία στους Δήμους. Τόνισε ότι το εγχείρημα στο οποίο θα κληθεί να ανταπεξέλθει η πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση είναι μεγάλο, αναγνώρισε, όμως, ταυτόχρονα και την ορθότητα της συγκεκριμένης επιλογής και προοπτικής, καθώς η πρωτοβάθμια υγεία είναι κατεξοχήν ζήτημα της τοπικής κοινωνίας. Επίσης, υπογράμμισε τη σημασία της αρχής της επικουρικότητας στη σχέση του κεντρικού κράτους με τους δήμους, προκειμένου οι τελευταίοι να ανταποκριθούν με επιτυχία στο δύσκολο εγχείρημα, ενώ σημείωσε ότι θα πρέπει να αναζητηθούν οι πιο ρεαλιστικές και αποδοτικές λύσεις. Τέλος, συνεχάρη τους Οικολόγους-Πράσινους για την ανάληψη της πρωτοβουλίας για τη διοργάνωση της συγκεκριμένης εκδήλωσης και τάχθηκε υπέρ της στενότερης συνεργασίας με τους γύρω δήμους, όπως ζήτησαν και οι διοργανωτές.
Β. Αγαγιώτου , Αντιδήμαρχος Δήμου Ν. Χαλκηδόνας- Ν. Φιλαδέλφειας: η κ. Αγαγιώτου ανέδειξε την ανάγκη οργανωμένης και συγκροτημένης πολιτικής -όπως αυτή προέκυψε και από κοινή μελέτη του Διαδημοτικού Δικτύου ΟΤΑ για την Υγεία και της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (ΕΣΔΥ) - με την προώθηση του θεσμού τoυ Ανοιχτού Κέντρου Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας, για την προώθηση της Πρόληψης στην ΤΑ αλλά και την αντιμετώπιση των κατακερματισμένων υπηρεσιών. Οι νέες προκλήσεις της ΤΑ για την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης πολιτικής υγείας αφορούν σε ζητήματα ενημέρωσης των πολιτών στα σύγχρονα προβλήματα υγείας, στον προ συμπτωματικό έλεγχο, αλλά και στην αντιμετώπιση των σύγχρονων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων που αναδεικνύονται από τις σύγχρονες κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις όπως προβλήματα εξαρτήσεων, κοινωνικών συμπεριφορών, μετανάστευση και ανεργία. Η πολιτική Υγείας οφείλει να διαπερνά όλες τις δραστηριότητες (περιβάλλον, μεταφορές, πολεοδομία κλπ), σχετίζεται άμεσα με την χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των υπηρεσιών και την εφαρμογή του νέου θεσμού, που όμως αυτή την στιγμή υπολείπεται από πλευράς κρατικής υποστήριξης. Η ανάδειξη της «δυναμικής» της κοινωνίας των πολιτών αφορά ένα επίσης ουσιαστικό υποστηρικτικό κεφάλαιο το οποίο όμως δεν πρέπει να αποτελέσει άλλοθι για να μην στηρίζει το κράτος την ΤΑ. Ο Δήμος αναγνωρίζει την προφορά του Γ.Ν. Πατησίων και η υποστήριξή του είναι αμέριστη προς όλες τις κατευθύνσεις και ενέργειες που θα ακολουθήσουν για την αποτροπή της υποβάθμισής του και της κατά συνέπεια υποβάθμισης της προσφοράς σε θέματα υγείας των πολιτών. Πρότεινε επίσης έκδοση κοινής υποστηρικτικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου αλλά και συμμετοχή σε από κοινού ενέργειες με τους πολίτες για την ανάδειξη της χρησιμότητας του Γ.Ν Πατησίων.
Θ. Μπούρας, Αντιδήμαρχος Δήμου Γαλατσίου: Ο κ. Μπούρας από την πλευρά του ανέδειξε την συνεισφορά του Διαδημοτικών Δομών Υγείας και Δικτύων Πρόληψης και επεσήμανε την νέα υπευθυνότητα των Δήμων στην προνοιακή και υγειονομική πολιτική όπως αυτή μεταβιβάζεται από τις Νομαρχίες στους Καλλικρατικούς Δήμους. Η κοινωνική και προληπτική πολιτική είναι καθοριστικής σημασίας και δεν υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια περικοπών παρά το ότι η χώρα μας έχει στενότητα πόρων και υπάρχει αυστηρή δημοσιονομική πολιτική. Επεσήμανε ότι καμία περικοπή σε ζητήματα κοινωνικής και προληπτικής πολιτικής δεν θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι Δήμοι . Η συνεισφορά τους στα ζητήματα αυτά είναι ανεκτίμητης αξίας και οφέλους, ιδιαίτερα σήμερα που η δυσπραγία αγγίζει τον πολίτη και τις οικογένειες ολοένα και περισσότερο. Οι εθελοντές είναι αυτοί που αξίζουν την στήριξη και την ευγνωμοσύνη μας, αναγνωρίζοντας και αναφέροντας το έργο που επιτελούν. Ο κ Μπούρας μετέφερε την εμπειρία δημοτικών υπηρεσιών που άπτονται και προωθούνται στο Δήμο και που έχουν στηρίξει τον πληθυσμό με πολλαπλές παρεμβάσεις και με μικρό κόστος. Ενδεικτικά ανάφερε τις υπηρεσίες: Διαδημοτικό Ιατρείο με προγράμματα Πρόληψης, Συμβουλευτικός Σταθμός Οικογένειας, Τράπεζα Αίματος, υπηρεσία αντιμετώπισης μαθησιακών δυσκολιών, κοινωνικό παντοπωλείο καθώς και την κοινωνική πολιτική που ασκείται σε οικονομικά δυσπραγούντες. Η περιβαλλοντική πολιτική του Δήμου αφορά στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και στην αντιμετώπιση όλων των περιβαλλοντικών κινδύνων, σε χώρους εργασίας, σχολείων και κατοικίας που επιβαρύνουν την υγεία μας και αφορούν στην χρήση υλικών όπως: φορμαλδεΰδη, κινητή τηλεφωνία, μόλυβδο, ραδόνιο κλπ Κάλεσε σε κοινή δια-δημοτική δράση για την απομάκρυνση των (παράνομων) κεραιών κινητής τηλεφωνίας, κάτι που πιστεύει ότι πρέπει να συνιστά αντικείμενο σύσφιξης των σχέσεων των Δήμων με στόχο την απομάκρυνσή τους αλλά και επισήμανε τους κινδύνους από την υπερβολική χρήση κινητών τηλεφώνων.
Μιχ. Ιακ. Αμμάρι, Διευθυντής ΕΣΥ, Γ.Ν.Α. «Πατησίων»: Ο κ. Αμμάρι, παρουσίασε με συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία το μεγάλο έργο που επιτελούν τα συνοικιακά νοσοκομεία της περιοχής (ΓΝΑ Πατησίων, Παμμακάριστος, 7ο Ν ΙΚΑ) αλλά και το κενό νοσοκομειακών μονάδων και κλινών που παρουσιάζεται στη Βορειοδυτική Αθήνα, σε σχέση ειδικά με τον λεγόμενο άξονα Hilton-Λ. Αλεξάνδρας. Στην πρόταση του για την αναμόρφωση των τριών μεγάλων μονάδων υγείας της βορειοδυτικής Αθήνας παρουσίασε τέσσερις βασικούς άξονες, οι οποίοι είναι: α) ο συνοικιακός χαρακτήρας, ο οποίος και πρέπει να διατηρηθεί, β) η στρατηγική-γεωγραφική θέση των εν λόγω μονάδων υγείας, γ) η παλαιότητα-ακαταλληλότητα των κτιριακών υποδομών και δ) η ανάγκη οργάνωσης ολοκληρωμένων δημόσιων υπηρεσιών υγείας στην περιοχή. Επίσης, πρότεινε η αναμόρφωση να γίνει σε τρεις διαδοχικές χρονικές φάσεις: στην πρώτη φάση (6-24 μήνες) να οριστεί ενιαίο Δ.Σ. για τα τρία νοσοκομεία και να ενοποιηθούν μία σειρά από λειτουργίες, σε μεσοπρόθεση φάση (2-5 χρόνια) θεώρησε απαραίτητη τον σχεδιασμό ανέγερσης νέας ενιαίας νοσοκομειακής μονάδας σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, την Περιφέρεια αλλά και τον ιδιωτικό τομέα για την χρηματοδότηση του έργου, καθώς και την συγκρότηση νέου ενιαίου Οργανισμού. Σε μακροπρόθεσμη φάση (5-10 χρόνια) τοποθέτησε την μετεγκατάσταση και έναρξη λειτουργίας της ενιαίας μονάδας. Τόνισε ότι η ανωτέρω αναμόρφωση θα συμβάλλει στην καλύτερη οργάνωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, ενώ θα βοηθήσει σημαντικά στην συνεργασία και την αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζομένων των τριών νοσοκομείων, στην μείωση του κόστους και θα καλύψει τον τοπικό πληθυσμό με υγειονομικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Τέλος, ο κ. Αμμάρι επισήμανε ότι η πρότασή του θα αποτελούσε μία σοβαρή επένδυση για την περιοχή που θα αξιοποιούσε το αξιόλογο υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό και την υπάρχουσα τεχνογνωσία.
Β. Φιλιππάτου –Mέλος ΔΣ και Δ/ντρια της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας Γ.Ν.Α. «Πατησίων»: Τόνισε την ανάγκη κινητοποίησης και του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού και των δήμων και φορέων της περιοχής ώστε να μην κλείσει το νοσοκομείο μια και κάτι τέτοιο θα ήταν μεγάλο πλήγμα για τους κατοίκους μιας μεγάλης περιοχής με ελάχιστα νοσοκομεία.
Αν. Αθανασόπουλος, Ψυχίατρος και επιστημονικός υπεύθυνος του Κέντρου Πρόληψης του Μετς (Δήμος Αθηναίων): Υπογράμμισε την ανάγκη στήριξης και επέκτασης των Προγραμμάτων Πρόληψης που υλοποιούνται και με τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι παρεμβάσεις αυτές εστιάζουν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι και για τον επιπρόσθετο λόγο της οικονομικής κρίσης, καθώς το άγχος και η διάχυτη ανασφάλεια συχνά επηρεάζουν αρνητικά και τις οικογενειακές σχέσεις. Τα Κέντρα Πρόληψης επομένως μπορούν να παρέμβουν αποφασιστικά για την αποτροπή των εξαρτήσεων όπως τα ναρκωτικά, που έχουν καταστροφικές συνέπειες για την ψυχική και σωματική υγεία. Σημαντικές παράμετροι σε αυτήν την προσπάθεια είναι η ενίσχυση της συνεργατικότητας και υπευθυνότητας, η καλλιέργεια της αντίληψης και του σεβασμού των απόψεων και συναισθημάτων του άλλου, η ικανότητα κατανόησης και ανάλυσης των σχέσεων και η ικανότητα επίλυσης συγκρούσεων. Όλα τα ανωτέρω μπορούν να συμβάλλουν καίρια στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και των θετικών διαπροσωπικών σχέσεων.
Θ. Μεγαλοοικονόμου, Ψυχίατρος: Ο κ. Μεγαλοοικονόμου επεσήμανε την αλλαγή των όρων των λέξεων Υγεία και Ψ. Υγεία καταγγέλλοντας την εφαρμογή της γενικής πολιτικής στους τομείς αυτούς. Η μείωση κλινών που ανακοινώθηκε για το 2011 αφορά στη λογιστική αντιμετώπιση του χρέους, ειδάλλως επεσήμανε αν υπήρχε η λογική της ορθολογικής αναδιάρθρωσης θα είχαμε μεταφορά των πόρων στο Πρωτοβάθμιο Σύστημα Υγείας. Η περικοπή των πόρων επιφέρει συνολική αποδιάρθρωση στην υγεία με τρόπο πρωτοφανή που υπακούει και οδηγείται από την λογική των ιδιωτικοποιήσεων και την λογιστική λογική πληρωμής των τόκων των δανείων. Σε σχέση με την πολιτική στην ψυχική Υγεία ενδεικτικά ανέφερε: Η παρακράτηση ποσοστού της σύνταξης χρονίων πασχόντων, η μεταφορά δημόσιων ΚΨΥ σε ΜΚΟ για 2 χρόνια με την χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, η υποχρηματοδότηση των Μονάδων του Ψυχαργώς παλαιότερα μετά την λήξη των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, η καταστρατήγηση της μονιμότητας επιστημονικού προσωπικού, συντελούν βαθμιαία σε θνησιγενείς κατακερματισμένες υπηρεσίες που οδεύουν σε ιδιωτικοποίηση με στόχο το πέρασμα του κόστους στον καταναλωτή. Ιδιαίτερα ο χώρος της Ψ.Υ δεν μπορεί να ενταχθεί στη λογική μη μονιμότητας εξαιτίας της μακροπρόθεσμης δουλειάς που απαιτεί ο χώρος. Επεσήμανε τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην ψυχική υγεία και ευρύτερα στην υγεία των πολιτών καθώς η επίσημη πολιτική γνωρίζοντας τι σημαίνουν τα ποσοστά ανεργίας 17% για το 2011 και 23% για το 2012 επιλέγει πολιτικές διαρκούς περικοπής των μισθών, εκποίηση δημόσιας περιουσίας και άρση μονιμότητας, πολιτικές κατάρρευσης των υπηρεσιών υγείας την ίδια στιγμή που οι πολίτες τις έχουν περισσότερο ανάγκη, δημιουργώντας συνθήκες παραγωγής αρρώστιας. Η εκτίμηση της κατάστασης στην ΤΑ σήμερα είναι απογοητευτική καθώς το κοινωνικό πρόσωπο των υπηρεσιών καταστρατηγείται. Ανάφερε το Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» με τις νέες διατάξεις που το διέπουν και που το συνδέουν με την ύπαρξη ανέργων στην οικογένεια για να τυγχάνουν οι ενδιαφερόμενοι της βοήθειας. Αναφέρθηκε επίσης στο ΚΨΥ αποκεντρωμένης Μονάδας Δαφνίου των Αγίων Αναργύρων το οποίο υπολειτουργεί και υπερβαίνει την γεωγραφική δικαιοδοσία του και ενώ απαιτείται νέα δημιουργία Κέντρων Ψ. Υ σε τομεοποιημένη βάση δεν συζητείται καθόλου το ενδεχόμενο αυτό από την πολιτεία. Το κτήριο Ρενώ με τις απαραίτητες τροποποιήσεις 1,5 εκ. ευρώ, ενώ μετά από διαγωνισμό κατοχυρώθηκε στο ελληνικό κράτος, για την μεταφορά του ΚΨΥ Α. Αναργύρων, σήμερα δεν αγοράζεται από το ελληνικό δημόσιο. Οι Δήμοι πρέπει να διεκδικήσουν την λειτουργία αυτού του νέου κέντρου για την επικράτηση της κοινωνικής προσέγγισης της ψυχιατρικής και όχι την επικράτηση του βαρβαρισμού της ψυχιατρικής με την προσαγωγή των ασθενών από την αστυνομία και τον εγκλεισμό τους με ιμάντες. Ζήτησε τέλος την επικράτηση στους δήμους της κοινωνικής πολιτικής για την αντιμετώπιση των αστέγων της περιοχής τους και την ενσωμάτωση των πασχόντων με την δημιουργία αυτοδιοικούμενου κοινωνικού χώρου ψυχικής υγείας.
Α. Ριτσατάκη, μέλος της Θεματικής Ομάδας Υγείας των Οικολόγων-Πρασίνων: Εστίασε στην κοινωνική διάσταση και στις κοινωνικές ανισότητες στον τομέα της υγείας, τεκμηριώνοντας την τοποθέτησή της με στατιστικά στοιχεία από διεθνείς οργανισμούς στους οποίους συμμετέχει. Συγκεκριμένα, η κ. Ριτσατάκη παρουσίασε δείκτες που δείχνουν σημαντικές ανισότητες, όπως αυτές στο προσδόκιμο ζωής και τη βρεφική θνησιμότητα μεταξύ των δυτικών χωρών της Ευρώπης και άλλων χωρών του κόσμου, καθώς και ανισότητες μεταξύ πλουσίων και φτωχών περιοχών στο εσωτερικό χωρών της Ε.Ε. Επισήμανε τον φόβο ότι η οικονομική κρίση, η συνεχιζόμενη αλλαγή του κλίματος, καθώς και η εξάντληση των φυσικών πόρων, θα επηρεάσουν πολύ περισσότερο τα αδύναμα μέλη της κοινωνίας και θα διευρύνουν ακόμα περισσότερο τις κοινωνικές ανισότητες. Αυτό ισχύει βεβαίως και για τον τομέα της υγείας. Τόνισε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση έχει να διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο για την άμβλυνση των ανισοτήτων, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και την αντιμετώπιση των επιβαρυντικών για την υγεία παραγόντων, ειδικά στις πιο υποβαθμισμένες και φτωχές συνοικίες.
Μ. Σούμπαση εκπρόσωπος της Θεματικής Ομάδας Υγείας των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ, επιστημονική συνεργάτης των Οικολόγων Πρασίνων: Παρουσίασε εκ μέρους της Θεματικής Ομάδας Υγείας των Οικολόγων Πρασίνων μία ολιστική πρόταση για την υγεία με έμφαση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, την αποκέντρωση στη λήψη των αποφάσεων και τη λογοδοσία του Συστήματος Υγείας στον τοπικό πληθυσμό. Τόνισε την αναγκαιότητα για προώθηση ενός βιώσιμου κοινωνικού μοντέλου σε αντίθεση με την μέχρι τώρα αλόγιστη υπερεκμετάλλευση των φυσικών πόρων, με έμφαση στην παραγωγή και κατανάλωση σε τοπικό επίπεδο, τα κοντινά ανταλλακτικά συστήματα και την πράσινη αλληλέγγυα οικονομία, ως αντίβαρο στην κοινωνική ανισότητα και το αχανές δίκτυο παγκοσμιοποιημένου εμπορίου. Η προώθηση όμως της αλληλέγγυας οικονομίας προϋποθέτει την καταπολέμηση των κοινωνικών αποκλεισμών, των διακρίσεων και των ανισοτήτων, τον περιορισμό της κρατικής σπατάλης και την μεταφορά κονδυλίων από μη απαραίτητες δαπάνες προς όφελος κοινωνικών σκοπών.
Ειδικότερα για την υγεία, η κ. Σούμπαση παρουσίασε την ολιστική αντίληψη με βάση τον ορισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, που λαμβάνει υπόψιν όχι μόνο την καταπολέμηση του συμπτώματος, αλλά πρωτίστως την βελτίωση των κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών παραγόντων που συμβάλλουν στη διατήρηση της καλής υγείας του πληθυσμού.
Κεντρικό ρόλο σε αυτήν την προσέγγιση κατέχει η πρόληψη, ενώ θα πρέπει να διασφαλίζεται ο δημόσιος χαρακτήρας και η ποιότητα των βασικών κοινωνικών αγαθών, όπως το νερό, το πράσινο, οι συγκοινωνίες, οι πεζόδρομοι και ποδηλατόδρομοι, οι χώροι αναψυχής και άθλησης για τους πολίτες, η υγιεινή διατροφή και οι βιολογικές αγορές από τους ίδιους τους βιοκαλλιεργητές, οι υγιεινές συνθήκες εργασίας, η προστασία από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, τα πράσινα κτίρια, κλπ.
Προκειμένου ωστόσο να προωθηθούν τα ανωτέρω, θα πρέπει η τοπική αυτοδιοίκηση να συμβάλλει στην σύνταξη ενός «Υγειονομικού Χάρτη», με βάση την ενοποίηση των στατιστικών και επιδημιολογικών δεδομένων, προκειμένου να αξιολογούνται οι υγειονομικές επιπτώσεις της κάθε κρατικής ή ιδιωτικής παρέμβασης και παράλληλα θα πρέπει να υπαχθεί η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Οι Οικολόγοι-Πράσινοι επομένως υποστηρίζουν θεσμούς όπως η προληπτική αγωγή, ο οικογενειακός γιατρός, συνηγορούν υπέρ του δημόσιου και αυτοδιοικούμενου χαρακτήρα της περίθαλψης, της προώθησης της θεραπευτικής κοινότητας (σε αντίθεση με τον εγκλεισμό) για τους ψυχικά πάσχοντες, καθώς και την κοινωνική οικονομία, που μπορεί να καλύψει σημαντικές κοινωνικές ανάγκες, αλλά και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στις δύσκολες εποχές που ζούμε.
Νίκος Χρυσόγελος, στέλεχος των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ, Περιφερειακός Σύμβουλος Ν Αιγαίου: Τόνισε ότι επιδιώκουμε ως πολιτικός χώρος τη συνεργασία με τους φορείς της περιοχής, τους Δήμους, το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ώστε να παρέμβουμε αποτελεσματικά στις εξελίξεις στα θέματα πολιτικών για την υγεία και τις άδικες επιλογές του Υπουργείου. Τόνισε ότι βελτίωση της υγείας δεν σημαίνει απλώς περισσότερες ή λιγότερες δαπάνες για περίθαλψη αλλά κυρίως πολιτικές και συντονισμένες παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα, με βάση τον ρόλο κάθε φορέα, ώστε να προλαμβάνεται η ασθένεια και όταν χρειάζεται περίθαλψη ο πολίτης αυτή να είναι αποτελεσματική.
Σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης, που έχει μετατραπεί, λόγω των άδικων πολιτικών που εφαρμόζονται, σε απειλή για την συνοχή της κοινωνίας, απαιτούνται πολιτικές που ενδυναμώνουν την κοινωνική αλληλεγγύη και τις κοινωνικές υποδομές ώστε να περιορίσουν τουλάχιστον την μεγάλη απώλεια εισοδήματος που έχει επιβληθεί. Σήμερα ένα ή και περισσότερα μέλη μιας οικογένειας είναι άνεργα ή έχουν μισθούς που δεν τους επιτρέπουν να επιβιώσουν. Είναι, λοιπόν, εγκληματικό να προωθούνται πολιτικές που επιβαρύνουν και άλλο τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Παρά την ύπαρξη δημόσιου συστήματος υγείας στη χώρα, αυτό δεν είναι αποτελεσματικό, αν και παραμένει πολυδάπανο. Για το διάστημα 1995-2005, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των δαπανών έφτασε κατά μέσον όρο το 4,7%, αλλά η αύξηση αυτή αντιστοιχεί σε σωρευτική μεταβολή +58 στη δεκαετία. Το 2005 οι δαπάνες περίθαλψης («υγείας») ανά κάτοικο στην Ελλάδα (σταθμισμένες) έφταναν τα 3000 δολάρια, υψηλότερες από το μέσο όρο στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ. Υπερβαίνουν τις αντίστοιχες δαπάνες χωρών με υψηλότερο ΑΕΠ, όπως η Φιλανδία, η Σουηδία, η Ιρλανδία, η Ιαπωνία, η Ισπανία, η Ιταλία και η Βρετανία. Η αναποτελεσματικότητα του συστήματος πρωτοβάθμιας περίθαλψης αλλά και η απουσία προληπτικής πολιτικής στην υγεία έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των ιδιωτικών δαπανών υγείας αλλά και ε μεγάλη ταλαιπωρία των πολιτών (ουρές, γραφειοκρατία, αναποτελεσματικότητα). Το 2005 το ποσοστό ιδιωτικών δαπανών υγείας ήταν το υψηλότερο μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ: 57,1% έναντι 54,9% στις ΗΠΑ (που οδήγησε τον Μπ. Ομπάμα στη μεταρρύθμιση του συστήματος υγείας).
Η κρίση και οι αναποτελεσματικές και κοινωνικά άδικα πολιτικές που προωθούνται σήμερα επιδεινώνουν τα προβλήματα ψυχικής και σωματικής υγείας, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος οι πολίτες, ιδιαίτερα αυτοί με χαμηλά εισοδήματα, να χάσουν ακόμα μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος τους όχι μόνο λόγω των μισθολογικών περικοπών και της ανεργίας αλλά και μέσω της αύξησης των ιδιωτικών δαπανών για στοιχειώδεις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας και νοσοκομειακής περίθαλψης.
Στις παρεμβάσεις τους:
Ο Χ.Τομπούλογλου, επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στον Δήμο Ν. Φιλαδέλφειας-Ν. Χαλκηδόνας, δήλωσε την υποστήριξη της παράταξής του στην προσπάθεια για διατήρηση του ΓΝΑ Πατησίων, θεωρώντας το ως σπουδαίο ζήτημα για την ποιότητα της ζωής στην περιοχή. Κάλεσε όλες τις παρατάξεις και τη Δημοτική Αρχή να δώσουν κοινό , δυναμικό αγώνα για να επιτύχουν την αλλαγή των σχεδίων του Υπουργείου.
Ο Θ. Μάλλιος, επικεφαλής της Δύναμης Πολιτών, υποστήριξε την ανάγκη διαδημοτικής συνεργασίας στα θέματα της υγείας και δήλωσε την δέσμευση της παράταξής του στην προσπάθεια να μείνει ανοικτό το νοσοκομείο.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου