Συμβολική διαμαρτυρία οργανώθηκε από τους Οικολόγους Πράσινους στην Παλιά Βουλή, μπροστά στο άγαλμα του Χαρ. Τρικούπη.
Η κυβέρνηση εγκατέλειψε την "πράσινη ανάπτυξη" αλλά και τα "πρασινα άλογα" στις μεταφορές. Αντί για την ανάπτυξη του σιδηρόδρομου, του πιο οικονομικού και οικολογικού μέσου μεταφοράς, ανακοινώνει την κατάργηση των μισών γραμμών του τρένου και την ακόμα μεγαλύτερη συρίκνωση του μεταφορικού έργου του ΟΣΕ. Η Ελλάδα έχει ήδη το αραιότερο σιδηροδρομικό δίκτυο σε όλη την Ευρώπη.
Γιαυτό είμασταν εκεί, την Παρασκευή 4 Ιουνίου, μπροστά στο άγαλμα του Χαρ. Τρικούπη για να ζητήσουμε συγνώμη που η σημερινή κυβέρνηση περιορίζει το τρένο αντί να το επεκτείνει, σε μια εποχή μάλιστα οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής, που απαιτούνται αλλαγές στην οργάνωση της κοινωνίας ώστε να πετύχουμε όχι μόνο βελτίωση των δημοσιονομικών δεικτών αλλά και βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων και μεταρρύθμιση της οικονομίας.
Ο ΟΣΕ έχει πράγματι ελλείμματα αλλά πως δημιουργήθηκαν αυτά τα ελλείμματα; Εξαιτίας των αποτυχημένων πολιτικών των προηγούμενων κυβερνήσεων (πολιτική χρεοκοπία) και της πολύ μεγάλης διαφθοράς.
* Τα ελλείμματα τριπλασιάστηκαν την περίοδο 2003-2009, από διαφθορά και κακοδιαχείριση.
* Σιδηροδρομικά έργα και συντήρηση δικτύου δε χρηματοδοτήθηκαν ποτέ από το κράτος, αντίθετα με τους δρόμους, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια.
* 40% του ελλείμματος είναι τόκοι δανείων που αναγκάστηκε ο ΟΣΕ να πάρει για να μην υπάρξει απευθείας κρατική χρηματοδότηση.
* Μέτρα όπως πάγωμα επενδύσεων, μειώσεις δρομολογίων, πολύχρονες διακοπές γραμμών «λόγω έργων», αλλά και η γενικότερη απαξίωση του τρένου, ήταν στην ουσία ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ.
Τι θα έπρεπε να γίνει;
- Κατ' αρχή αντιμετώπιση της διαφθοράς και της σπατάλης, επισροφή χρημάτων που έχουν πληρωθεί ως μίζες για έργα του ΟΣΕ (πολλά γνωρίζουν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ και έχουν υποχρέωση να μιλήσουν με στοιχεία).
- Σχέδιο εξυγίανσης των οικονομικών.
- Και φυσικά αύξηση του μεταφορικού έργου του ΟΣΕ (επιβάτες αλλά και εμπορεύματα) με μια "επιθετική" πολιτική που θα βασίζεται σε καλύτερη οργάνωση, σε προβολή των πλεονεκτημάτων του τρένου και νέα προϊόντα και υπηρεσίες σε συνδυασμό με κατάλληλες τιμολογιακές πολιτικές. Για να κερδίσει μεταφορικό έργο ο ΟΣΕ χρειάζονται ρυθμίσεις όπως είναι πχ η υποχρεωτική φόρτωση των φορτηγών σε κατάλληλες πλατοφόρφες τρένου για να διασχίσουν τη χώρα για διαδρομές που ξεπερνούν τα 250 χλιόμετρα. Παρόμοιες ρυθμίσεις για περιβαλλοντικούς λόγους εφαρμόζονται ήδη στην Αυστρία και την Ελβετία, γιατί όχι στην Ελλάδα που έχει σοβαρά προβλήματα και οδικής ασφάλειας με τις χιλιάδες νταλίκες που διασχίσουν τις εθνικές οδούς ακόμα και ΣΚ?
Χρειάζεται επίσης επέκταση των δικτύων μέχρι τα λιμάνια αλλά και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις που έχουν σημαντικές ανάγκες για μεταφορά προϊόντων τους, όπως είναι οι βιομηχανίες χάρτου, οι τσιμεντοβιομηχανίες, οι χαλυβουργίες κα.
Θα μπορούσε ο ΟΣΕ να διαμορφώσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ξενάγησης σε οικολογικές περιοχές καθώς το τρένο τις διασχίζει
Έχουμε προτείνει την προβολή τοπικών προϊόντων ποιότητας μέσα στα τρένα (πχ. στην Πελοπόννησο) ώστε να υπάρξει διπλό όφελος και για τους επιβάτες των τρένων (που θα γνωρίσουν τοπικά προϊόντα κάθε περιοχής) αλλά και για τους ντόπιους παραγωγούς, ώστε να προωθηθούν δίκτυα παραγωγών - καταναλωτών.
Ο ΟΣΕ θα μπορούσε να σχεδιάσει ειδικά δρομολόγια για ποδηλάτες και πεζοπόρους και να συνεργαστεί με σχετικούς φορείς από την Ευρώπη ώστε να έρθουν στην Ελλάδα χλιάδες "οικοτουρίτες" με στόχο να ακολουθήσουν οικολογικές διαδρομές. Θα μπορούσε ο ΟΣΕ να συνεργαστεί με τα σχολεία για την οργάνωση ειδικών εκδομών για μαθητές και φοιτητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό με περιβαλλοντική ξενάγηση.
Να γιατί η εκδήλωση των μελών των Οικολόγων Πράσινων που συγκεντρώθηκαν μπροστά στην Παλιά Βουλή, στο άγαλμα του Χαριλάου Τρικούπη που υπήρξε ο θεμελιωτής των ελληνικών σιδηροδρόμων δεν ήταν μόνο μια διαμαρτυρία αλλά και μια πρόταση για λύσεις.
Στην εκδήλωση, ο Χαρίλαος Τρικούπης «ενημερώθηκε» συμβολικά για το μνημόνιο του Δ.Ν.Τ. και τις εξαγγελίες των υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών που προβλέπουν ρητά το κλείσιμο γραμμών. Πρακτικά απειλείται το μεγαλύτερο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου, με εξαίρεση μόνο τον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, ορισμένες προαστιακές γραμμές και τις συνδέσεις με τις γειτονικές χώρες.
Το άγαλμα του Χαρ. Τρικούπη φόρεσε στο μπράτσο μαύρη λωρίδα πένθους, ενώ η βάση του τυλίχθηκε με πένθιμο τούλι. Πανώ με το μήνυμα «ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΝΑ ΜΑΣ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ-ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΟ Δ.Ν.Τ. ΝΑ ΤΟΥ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ-ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΝΑΙ, ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΓΡΑΜΜΩΝ ΟΧΙ» ανοίχτηκε στο πεζοδρόμιο της Πλατείας Κολοκοτρώνη, ενώ το ερώτημα «Ο ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ ΒΛΑΠΤΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΡΙΣΗ-ΠΟΙΟΥΣ ΩΦΕΛΕΙ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΟΥ;» προβαλλόταν σε πικέτα. Φυλλάδια που τόνιζαν ότι «οι βαρύτατες ευθύνες για την απαξίωση του σιδηροδρόμου δε δικαιολογούν την ολοκλήρωση του εγκλήματος», μοιράστηκαν στους περαστικούς.
Το τρένο:
* Χρειάζεται 7 φορές λιγότερη ενέργεια, προκαλεί μέχρι 10 φορές λιγότερη ρύπανση, είναι μέχρι 16 φορές ασφαλέστερο από το αυτοκίνητο.
* Σε καιρούς ακριβής βενζίνης, αυξημένων διοδίων και μειωμένων εισοδημάτων, το τρένο είναι ανάσα και για την τσέπη μας.
Δεν υπάρχει βιωσιμότητα στις μεταφορές χωρίς το σιδηρόδρομο. Αλλά και η αντιμετώπιση της κρίσης (οικονομική, δημοσιονομική, κοινωνική) απαιτεί πράσινες λύσεις. Και το τρένο είναι βασικό μέσο στη διαδρομή για την πράσινην οικονομία.
Δείτε:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου